marți, 24 martie 2009

Coco, copilul muntelui

Crina Popescu sau “Coco” este o fata de 14 ani din Rasnov care a cucerit pana la aceasta varsta unele dintre cele mai inalte varfuri montane din lume. Natura a inzestrat-o cu multa determinare, curaj, talent si putere de munca iar ea i-a raspuns acesteia cu pretuire si respect. Coco este un copil altfel, cu gandire matura, disciplinata si ascultatoare, un copil sanatos si expresiv care a ales o alta cale  fata de majoritatea celor de varsta ei. 
A refuzat facilitatile oferite de viata de zi cu zi dintr-un banal oras si a ales maretia, puterea si grandoarea muntilor. A refuzat televizorul si telefonul mobil si a ales sa-si petreaca cat mai mult timp pregatindu-se pentru adevaratele aventuri, pentru implinirea visului de a escalada cele mai importante masive din lume. Un copil inzestrat cu curaj si determinare, cu o privire frumoasa si senina ca si cerul cristalin sub care petrece cat mai mult timp cu putinta. Un copil ambitios, matur, cu suflet curat ca si aerul pe care il inspira. Ea este Coco, copilul minune al muntilor!

Iata o scurta prezentare a realizarilor sale de pana acum:

La 6 ani a urcat pe vîrful Omu (2.505 m), la 10 era deja în Alpi, pe Dente del Gigante (4.014). La 14 ani ajuns sa urce în Aconcagua (6.962 m), devenind cea mai tînara alpinista care urca pe acest vîrf abordînd cea mai grea ruta. La 14 ani si jumatate vrea sa ajunga în Himalaya, pe Vîrful Cho-Oyu (8.200 m).
Ce este alpinismul pentru Coco? “E un sport care te face sa te bazezi pe partener. El te asigura. Viata ta e în mîinile lui, dar în acelasi timp trebuie sa te descurci si singur”, spune Coco.

Dintre toate vîrfurile pe care le-a atins, cel mai mult i-a placut pe Kazbek (5.047 m). “Poate si pentru ca am fost singura”, adauga ea. În toate celelalte i-a fost alaturi tatal sau, Ovidiu Popescu. “O singura data am lasat-o singura si mi-a stat ceasul”, rememoreaza el. Mama ei, Gabriela, spune ca nu are frica s-o lase pe Coco sa urce pe munte: “Ea stie care-i sînt limitele. si niciodata n-o sa forteze”. “Spre rusinea mea, n-am fost pe Moldoveanu, dar o sa merg în week-end”, spune rosind Coco.

Înainte de expeditii, Coco face timp de patru ore alergari, biciclete, snowboard, se da cu rolele. Cel mai placut traseu de alergat este cel dintre Rîsnov si Poiana Brasov, 9 kilometri pe jos. Înainte de Aconcagua, cel mai înalt vîrf din afara Asiei, Coco a mers la schi si la înot. 
Coco a reusit, la doar 14 ani si cîteva zile, sa escaladeze Ojos del Salado (6.891 m). Ultimii 200 de metri i-a parcurs singura. Tatal sau n-a reusit sa urce, colega sa, Daniela Toader, de la Clubul Montan de Altitudine din Rîsnov, s-a întors de doua ori, iar pe Radu Teodorescu l-a întîlnit cînd el cobora. “Mi-a dat statia si am comunicat cu el pe tot parcursul ascensiunii. Mi-era frica. De aceea îi povesteam lui Radu toate lucrurile care mi se întîmplau. Cînd am ajuns în vîrf, s-a stricat statia. Eu ziceam ca am atins vîrful, dar nu-mi raspundea”, îsi aminteste Coco. S-a gîndit si la faptul ca daca i se întîmpla ceva, elicopterului i-ar fi luat opt ore pîna sa ajunga la ea.

 “Cînd ajungi în vîrf e cel mai placut sentiment. Simti ca ai realizat ceva. Daca esti român, pui steagul pe vîrf. si uiti de toate eforturile pe care le-ai facut”, adauga rîsnoveanca. 
“Cele mai neplacute momente sînt furtunile. Daca te prinde vreuna, trebuie sa stai 3-4 zile în cort si sa astepti vremea buna”, subliniaza Coco.

Urmatoarea provocare pentru copilul muntelui este vîrful Cho-Oyu, al saselea munte ca înaltime din lume. Daca ajunge acolo, ar deveni cea mai tînara alpinista care reuseste sa atinga cerul de la o asemenea altitudine.

“La sase ani nici nu visam la Himalaya. Acum îmi doresc enorm sa ajung pe un vîrf de peste opt mii de metri”

Crina Coco Popescu

Vîrfurile atinse de Crina Coco Popescu:

Dente del Gigante-Alpi (4.014m)
Mont Blanc-Alpi (4.810m)
Kalapatar -Nepal (5.545m)
Kazbek-Caucaz (5.047m)
Damavand-Iran (5.761 m)
Ojos del Salado (6.891 m)
Aconcagua (6.962 m)

14 ore a durat dus-întors ascensiunea pe Aconcagua
9 vîrfuri a atins Crina Popescu
15.000 de euro costa expeditia pentru atingerea vîrfului Cho-Oyu (8.200 m)

Niciun comentariu: